pátek 28. června 2013

Citronové "cupcakes" bez cukru

Taky jste se tak hrozně těšili, až bude pátek odpoledne? Já tento týden opravdu velmi. Nejen, že je tady jedinečná šance naprosto beztrestně se věnovat všem zábavám, smyslům a nesmyslům, co chci (mám definitivně po zkouškovém, hurá!), ale pro mě víkend představuje i další pečící zážitek. Jen ještě nemám přesně naplánováno, co to tentokrát bude.

Dnes vám představím svoje "tak trochu jiné"cupcakes. Jiné proto, že postup se nikterak nedrží tradičních receptů na tyto oblíbené dortíky, ale jsou speciální ještě něčím. Jsou zcela bez cukru. Dělala jsem je nedávno pro moji mamku a bráchu, kteří z různorodých důvodů klasický cukr nekonzumují. Musím říct, že byli z mých košíčků nadšeni a i já sama jsem zcela předčila svoje očekávání, jak chuťově, tak i vzhledem! Titulku "bez cukru" se nelekejte, jde to opravdu i bez něj, stačí ho vhodně nahradit. Já třeba použila javorový sirup, který se stal kromě náhražky cukru i originální součástí receptu.




Co jsem použila:
Těsto jsem zvolila Pâte sablé – křehké sladké těsto, pro svoji strukturu volně přeloženo jako pískové
150g másla

3 žloutky
225g hladké mouky
javorový sirup dle chuti
špetka soli
Na krém:
1 tvaroh v papíru (ne ve vaničce)
lžíce másla
šťáva ze 2-3 citronů
kůra cca z půlky citronu
javorový sirup
Kromě toho:
mleté mandle

Těsto Pâte sablé jsem dělala poprvé a byla jsem opravdu zvědavá, jak dopadne, jak bude chutnat a především, jak bude ladit s krémem. Dopadlo výtečně! Správně by se mělo nejprve utřít máslo s cukrem (nechápu, co pořád všude mají s tím "utřením do nadýchané pěny", nevím jak vám, ale mně utření másla nikterak nadýchané nepřijde...). Utřeme tedy krátce máslo s javorovým sirupem. Po jednom přidáme oba žloutky a nakonec mouku. V případě potřeby lze přidat lžíci vody, ale myslím, že to potřeba nebude. Pozor, ať těsto není příliš řídké. Vypracujeme hladké a voňavé těsto a uložíme ideálně na hodinu do lednice.


Připravíme si ideálně silikonové formičky na muffiny a mačkáme do nich těsto, aby kopírovalo tvar formičky. Pokud nechceme mít dno moc vysoké a chceme spíš více krému, můžeme dno propíchat vidličkou, nebo ho zatížit papírem s fazolemi. Já to neudělala, měla jsem dno vyšší a po naplnění krémem to opravdu připomínalo cupcakes - tohoto postupu jsem nelitovala.


Troubu předehřejeme na 180 stupňů a necháme košíčky péct cca 25 minut (samozřejmě kontrolujeme).

Na krém v misce prošleháme ručním šlehačem tvaroh (který opravdu nesmí být ve vaničce, krém by byl příliš řídký a na košíčkách se roztékal) a cca lžíci másla (já nemám ráda moc máslové krémy, proto jsem přidala jen symbolické množství kvůli konzistenci). Přidáme šťávu a kůru z citronů a opět libovolné množství javorového sirupu.

Upečené košíčky plníme krémem dokulata a na závěr posypeme mletými nebo rozdrcenými mandlemi.

Pokud si zkusíte takhle při pátku pár košíčků, "falešných cupcakes", nebudete litovat :-)

1 komentář:

  1. Mockrát díky za recept. Něco takového určitě rád vyzkouším. Celkově se teď snažím shromažďovat recepty bez cukru, protože právě cukr jsem teď hodně omezil. Důvodem jsou mé obavy z cukrovky Nehledě na to, že cukr není zrovna zdravý a sladit lze i mnohem zdravějšími způsoby.

    OdpovědětVymazat