sobota 29. června 2013

Bezlepkový makový koláč s jablíčky a bezinkovým krémem


Tento koláč je celý vlastně sám o sobě dost specifický. Jednak je dělaný jako koláč na přivítanou pro moji rodinu, rodiče a bráchu, kteří se vrátili z dovolené a jednak je tedy dělaný přesně na míru - je zcela bez lepku a bez cukru! Přesto zmizel rychleji, než jsem si myslela. Celý jsem si ho, od základu až po krém, sestavila a vymyslela sama a přesto to byla neskutečná rychlovka! Je zvláštní, jak vše závisí na náladě. Občas mám vyloženě potřebu udělat nějaký experiment, něco, co jsem ještě nedělala. Naopak jsou dny, kdy mě  těší udělat něco podle tradiční receptury a těšit se pak z precizního výsledku.  Mimochodem, to mě čeká zrovna dnes, rozhodla jsem se uskutečnit výzvu z Daring Kitchen, ale o tom až zase příště :P



Na těsto:
cca 100g mletého máku
hrst mletých mandlí
3 vajíčka
1 sáček pudinkového prášku (retro edice, příchuť banán-karamel)
javorový sirup
5 polévkových lžic bílého jogurtu
1 větší jablko
Na krém:
1 tvaroh v papíru
2 lžíce másla nebo Hery
3 lžíce bílého jogurtu
4 lžíce bezinkového sirupu
meruňková marmeláda

Těsto je hrozná rychlovka, proto hned můžeme zapnout troubu na 170 stupňů. Do mísy nasypeme mák, rozemleté mandle, pudinkový prášek a přidáme všechny "mokré" přísady - vejce, jogurt, javorový sirup. Zamícháme, aby vznikla kompaktní hmota - těsto bude docela husté.
Vymažeme máslem menší dortovou formu a těsto vlijeme. Navrch nastrouháme jablko, můžeme jich použít klidně víc, jablíčková vrstva pak bude tlustší. 

Pečeme krásnou půl hodinku ve vyhřáté troubě.




Na krém si nejprve samostatně ručním mixérem vymixujeme tvaroh, jogurt a máslo na jednolitý krém. Přidáváme bezinkový sirup (opravdu tam pak bude cítit, dokonce je dominantou celého dortíku!) a decentně meruňkové marmelády (vím, v sirupu i marmeládě cukr je, ale v tomhle decentním množství to tolik neublíží), celé opět promixujeme, ochutnáme, zda vyhovuje a hotovo.

Dortík po půl hodině vytáhneme, necháme ho aspoň 10 minut odpočinout, pak objedeme okraje a odstraníme odnímatelnou stěnu formy. Vhodnou kuchyňkou pomůckou (nějak prostě nedokážu pojmenovat tu věc, která se na to používá...) opatrně uvolníme dortík ode dna a přeneseme na námi požadované místo. Navrch naneseme krém a pokud vám na dně formy zbyla malá vrstva těsta jako mně, jeho ideální využití je rozmixovat ho na jemnou drť a posypat dort, vypadá pak mnohem efektněji :-)





Tento experiment se mi opravdu vyvedl, byla jsem s ním i se sebou spokojená a žehnala jsem si za nápad s bezinkovým sirupem, se kterým pár pečících experimentů ještě na 100% provedu! Dodá totiž celému výtvoru opravdu specifickou chuť a v kombinaci s mákem, jablíčky a meruňkovou marmeládou  vznikla až překvapivě vyvážená, harmonická chuť.

2 komentáře:

  1. Ahoj, kolac vypada uplne uzasne :) Muzu se te zeptat prosim, kolik se dava toho javoroveho sirupu?Predem moc dekuji :) Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Ohledně javorového sirupu...určitě nelze spoléhat, že bude mít intenzitu jako cukr. Pokud by chtěl člověk docílit skutečně sladkého, dost sladkého dezertu, musel by tam sirupu nalít asi dost. Já ale preferuji méně sladké, proto si vystačím s málem, liju ho od oka, ale odhadem tak 4-5 lžic :-)

      Vymazat