úterý 13. srpna 2013

Balkánská Panzanella

Salát Panzanella datuje své kořeny už kolem roku 1500, ve Florencii, kde slavný malíř a básník Agnolo di Cosimo Tori, přezdívaný El Bronzino (no já vám nevím, studovala jsem na střední dějiny výtvarného umění, ale tohoto "slavného" malíře nějak neznám.. :D ) popisoval ve své básni (asi byl slavnější básník než malíř) přednosti míchání cibule s octem. Říká se, že tento salát je pak už konkrétně vynálezem italských kuchařů, o kterých se proslýchá, že neradi vyhazují jakékoli zbytky. Tohle je perfektní způsob, jak se zbavit starého chleba. Původně tento salát sestával právě jen z chleba, cibule a octa (to je tedy salát jako Brno), další zelenina a ingredience se začaly přidávat až v 19.a 20.století.

Stejně tak jako italští kuchaři, i já od malička nerada vyhazuju jídlo (nesnášela  jsem, když spolužáci na základní škole vyhazovali celé velké chleby se šunkou, jen proto, že nejedí zrovna tohle pomazánkové máslo...). A tak mě srdce bolí pokaždé, když letí do koše staré tvrdé rohlíky nebo chleba. Toho jsem měla zrovna doma skoro celý velký bochník, který bych si už jen tak samotný nenamazala. Proto měla Panzanella premiéru i v mojí kuchyni.

















Do mojí Panzanelly přišlo:
tři krajíce staršího chleba
1 menší salátová okurka
cca 5-6 menších rajčat
1 cibule
sůl
lžíce octa
dvě lžíce olivového oleje
půlka balkánského sýru

Jediné "zdržení" je s chlebem. Ten jsem nakrájela na ovečky (nebo znáte-li spíše rybičky) a na rozpálené pánvi chvíli "orestovala", aby byl mírně opečený a prohřátý. Kousky chleba se pak nasypou do nádoby s vodou, kde je necháme cca minutu, pak vyždímeme a natrháme do mísy.
Pak už je to šup šup, nakrájíme rajčata a okurku na kostičky, cibuli na kousky a přisypeme.
Zakápneme olivovým olejem, octem, dle chuti osolíme a navrch rozdrobíme, nebo na malé kostičky nakrájíme balkánský sýr. Promícháme a hotovo.

Bylo to mňam a z této dávky jsem měla plnohodnotnou večeři - ještě trochu zbylo na druhý den na snídani. V některých receptech se přidává do salátu ještě celer. Naopak balkánský sýr je můj přídavek, tak nějak mi tam sednul a mohu jen doporučit, dodá Panzanelle říz :-) 

Žádné komentáře:

Okomentovat